Een nieuwe kans voor thuiszitters
Inclusief onderwijs betekent dat ieder kind een plek heeft om te leren en zich te ontwikkelen, ook als dat niet vanzelf gaat. De REstart op OdyZee in Kloetinge is daar een concreet voorbeeld van: we creëren een brug tussen thuiszitten en weer meedoen in de groep. Een plek voor kinderen en jongeren die (even) niet naar school konden gaan. In het speciaal onderwijs (so) én voortgezet speciaal onderwijs (vso) helpen we ze stap voor stap weer terug richting school. Iedere leerling heeft een eigen opbouw in de uren op school.
Hoewel de REstart groepen in het so en het vso vanuit hetzelfde idee zijn ontstaan, ziet de praktijk er toch net even anders uit. Logisch ook: de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen vragen om een andere aanpak, en daar stemmen wij ons aanbod op af. Vandaag nemen we jou mee in de werkwijze van de REstart in het so, later meer over de REstart groep in het vso.
Zachte landing
REstart begon in het voortgezet onderwijs, maar inmiddels zijn we ook een groep gestart voor basisschoolleerlingen. Veel kinderen die bij ons starten, zijn al een tijdje thuis. Ze ervaren angsten, hebben eerdere negatieve ervaringen in het onderwijs, soms al een lange geschiedenis van hulpverlening en het gevoel dat ze er niet bijhoren. Bij REstart kunnen ze weer even op adem komen – letterlijk én figuurlijk. We geven de leerlingen de ruimte om weer te wennen aan school en gaan eerst de verbinding met elkaar aan, we bieden veel nabijheid en structuur.
Ieder kind z’n eigen plan
Elke leerling krijgt een dagschema op maat. We bouwen rustig op, in een tempo dat past. In de klas zitten leerlingen van verschillende leeftijden en leerjaren bij elkaar, en iedereen werkt aan z’n eigen doelen. De leerlingen werken bijvoorbeeld wel allemaal aan hetzelfde vak, maar ieder op zijn eigen niveau. Echt maatwerk dus! In het programma is ook ruimte voor groepsgerichte activiteiten zodat we ook leren om in een groep te functioneren.
Kinderen verschillen in wat ze nodig hebben. Bij REstart maken we ruimte voor die verschillen, zodat ieder kind kan leren op zijn eigen manier. Om dit goed vorm te kunnen geven en alle kinderen de begeleiding te bieden die ze verdienen, werken we in de klas met een leerkracht en een leraarondersteuner.
Onderwijs én jeugdhulp: samen sterker
Veel leerlingen krijgen hulp, thuis of op school. Alleen de onderwijssetting aanpassen is niet genoeg. Daarom werken we samen met jeugdhulp aan dingen als zelfvertrouwen, omgaan met angsten of het verwerken van trauma’s. We doen dit samen met Emergis Kind & Jeugd. Krijgt een kind al ergens anders hulp? Ook dan stemmen we goed af met de behandelaar, ouders én het kind. We houden de lijntjes kort en stemmen alles goed op elkaar af zodat we elkaar aanvullen.
Kennismaken
We starten altijd met een intake met de ouders. Daarnaast hebben we een kennismaking met de leerling. De leerling krijgt een rondleiding, uitleg over de REstart en we nemen alvast een kijkje in de klas. Alles om de spanning zoveel mogelijk weg te nemen. Samen maken we afspraken over het rooster, de lessen en de begeleiding. Structuur en duidelijkheid zijn belangrijk.
De eerste stap
Voor veel leerlingen is de stap terug naar school best spannend. Samen met de ouders en het kind kijken we wat er nodig is om die drempel wat lager te maken. Soms betekent dat dat we een leerling ophalen bij de parkeerplaats, of eerst even een potje voetballen voordat we naar binnen gaan. Alles om het wat makkelijker te maken.
We doen dit niet alleen: samen met het kind, de ouders én de betrokken hulpverlening bedenken we wie wat kan doen om die eerste stappen soepel te laten verlopen. Het is heel normaal dat er later in het traject weer een lastige fase komt. Bijvoorbeeld als we een stap zetten in het opbouwen van aanwezigheid. Ook dan stemmen we opnieuw goed af: wat helpt om die drempel weer te verlagen, zonder dat we de opbouw terugdraaien? Hoe kunnen we met elkaar het kind weer even extra ondersteunen om wel de volgende stap te kunnen zetten? Door goed samen te werken komen we vaak wel tot een oplossing.
Je mag er zijn
Bij REstart ontdekken leerlingen dat ze niet ‘anders’ zijn. Ze voelen dat ze zichzelf kunnen zijn. Ze herkennen dingen bij elkaar, leren van elkaar en voelen zich gesteund. Zo bouwen ze stap voor stap weer vertrouwen op om mee te doen in de groep. Dit zijn belangrijke stappen in het toewerken naar deelname in een groepsproces. En dat is nodig om weer het vertrouwen te krijgen in school en deel te kunnen nemen in een reguliere klas waar veel meer groepsgericht gewerkt wordt.
In fases vooruit
Bij REstart werken we stap voor stap. De eerste fase draait om wennen: weer naar school gaan mag rustig opgebouwd worden. Kinderen krijgen de kans om te ervaren dat het wél lukt.
Gaandeweg breiden we het programma uit. We voegen meer dagdelen toe, bieden steeds wat meer lesstof aan en het tempo gaat langzaam omhoog.
Het uiteindelijke doel? Een overstap naar een reguliere klas binnen OdyZee of op een andere school met volledige deelname aan het onderwijs.
Een traject met perspectief
Een traject bij REstart duurt ongeveer een jaar. Instromen kan het hele jaar door, zolang er plek is. De groep is gewend aan nieuwe gezichten en de wisselende roosters van de kinderen. Dat lijkt misschien onrustig, maar met goede communicatie en voorbereiding werkt het prima.
Soms loopt het anders. Dan lukt het niet om volledig onderwijs op te bouwen. Dan kijken we samen: hoeveel ruimte is er nog voor ontwikkeling? Moeten we het traject verlengen, moeten we hulpverlening intensiveren? We geven niet zomaar op en blijven zoeken naar de mogelijkheden.
De kracht van REstart
Wat REstart sterk maakt? De samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, de intensieve afstemming en de gezamenlijke doelen. En ook de ruimte die de kinderen krijgen om weer tot ontwikkeling te komen en weer vertrouwen te krijgen in zichzelf en in school.
Kinderen weer plezier geven in leren, hun ontwikkeling stimuleren, kinderen die weer naar school kunnen gaan. Dat is waar we het voor doen!