
Bij De Vrije Vogels krijgen maximaal acht leerlingen één dag per week les van een leerkracht en onderwijsassistent van SBO De Geluksvogel. De rest van de week zitten ze gewoon in hun eigen klas op hun eigen reguliere basisschool. De groep is klein en er is veel begeleiding van een leerkracht en een onderwijsassistent. Dat maakt het een veilige plek waar kinderen echt tot bloei kunnen komen.
Een schakelklas tussen regulier en speciaal onderwijs
In schooljaar 2025-2026 fungeert De Vrije Vogels als een schakelklas voor kinderen die nét wat extra ondersteuning nodig hebben. Het doel? Dat ze gewoon op hun eigen reguliere school kunnen blijven. Samen met de intern begeleiders van de basisscholen kijken we of een leerling in aanmerking komt voor deelname. Dat doen we in nauwe samenspraak – want we willen echt goed afstemmen op wat een kind nodig heeft.

Een mix van lesstof en vaardigheden
Het dagprogramma is afwisselend. Er is aandacht voor schoolse vakken, maar ook voor sociale vaardigheden en persoonlijke groei. Er zit altijd een praktijkmoment in, waarbij we bijvoorbeeld gaan koken, bakken, met techniek aan de slag gaan of samen spelen. Het doel? Ontwikkelen van (schoolse) vaardigheden, leren samenwerken én plezier maken.
De leerlingen nemen hun eigen boeken mee en werken volgens de planning van hun eigen school. Dat stemmen we goed af, zodat het allemaal soepel loopt. De begeleiding is vooral pedagogisch en helemaal afgestemd op wat elk kind nodig heeft. Als een leerling even vastloopt, kan hij of zij een schakelmoment inzetten om weer tot rust te komen. De leerling kan dan even stoppen met zijn werk en, binnen een afgesproken tijd, een activiteit kiezen die helpt om daarna de schooltaak weer te hervatten.
Werken aan persoonlijke doelen
Iedere leerling komt met een hulpvraag vanuit de eigen school en werkt bij ons aan persoonlijke doelen. Die doelen gaan vaak over werkhouding, taakaanpak, zelfvertrouwen en omgaan met emoties. Naast de gezamenlijke lesdag op dinsdag is er ook één dag per week ambulante begeleiding op de reguliere basisschool. Dan spreken we met het kind, de leerkracht van de eigen groep en de ouders – zodat we samen kunnen bouwen aan groei.
Positieve reacties van leerlingen én ouders
Voor veel leerlingen voelt de dag bij De Vrije Vogels als een rustmoment in de week. Ze krijgen de ruimte om aan hun persoonlijke doelen te werken, en dat doet ze zichtbaar goed. Ook ouders zijn enthousiast. Ze zien hun kind groeien en ontwikkelen. Het traject duurt 20 weken, maar we bekijken per leerling wat nodig is.

Samenwerking is de sleutel
Het traject werkt alleen écht goed als er wordt samengewerkt. De leerling leert bij De Vrije Vogels nieuwe vaardigheden, maar het is superbelangrijk dat die ook worden toegepast in de eigen klas – want uiteindelijk gaat de leerling daar weer volledig verder.
Daarom bezoekt de leerkracht van De Vrije Vogels ook de reguliere klassen. Tijdens die bezoeken is er ruimte voor observatie, het concreet maken van hulpvragen, één-op-één begeleiding van de leerling en het geven van praktische adviezen aan de leerkracht. Die samenwerking is echt essentieel – en gelukkig zien we dat die steeds meer begint te groeien.
Een kans voor alle scholen op Tholen
Voor de zomervakantie kwamen alleen leerlingen van basisscholen binnen de brede school in Tholen. Na de zomer zijn ook leerlingen vanuit andere dorpen gestart – supermooi om te zien dat het project zich uitbreidt! Ons doel is om álle scholen op Tholen de kans te geven om mee te doen. Zo kunnen meer leerlingen profiteren van deze unieke vorm van ondersteuning.
Toekomstplannen
We willen De Vrije Vogels graag verder doorontwikkelen. Niet alleen in omvang, maar ook in intensiteit van het aanbod en de begeleiding. Omdat we zien en ervan overtuigd zijn dat het samen werken aan inclusiever onderwijs werkt. Daarvoor is cofinanciering nodig van reguliere scholen, besturen en/of samenwerkingsverbanden – zodat we dit mooie initiatief duurzaam kunnen voortzetten. En wie weet… misschien wordt De Vrije Vogels straks ook een schakelklas voor leerlingen die juist weer terug kunnen naar het regulier onderwijs. Dat zou toch prachtig zijn?