Bij OdyZee College in Goes geloven we dat alle jongeren recht hebben op gelijke kansen. Daarom werken we samen met Praktiq (een reguliere vmbo school in Goes) om leerlingen van OdyZee op vmbo basis- en kaderniveau extra kansen te bieden. En dat werkt!

Hoe het begon

Een paar jaar geleden zijn we klein gestart. Een paar leerlingen volgden praktijkvakken op Pontes, de voorloper van Praktiq. Het was een experiment, maar wel één met potentie. Inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardig traject waar alle leerlingen uit de bovenbouw aan mee kunnen doen. De afspraken zijn steeds duidelijker geworden en de samenwerking is gegroeid. Dat vergroot de kans op een diploma én een succesvolle vervolgroute.

Hoe werkt het traject?

In klas 2 starten de leerlingen met een oriëntatiefase. Twee keer per week draaien ze twee uur mee in verschillende profielen, samen met hun mentor. Zo ontdekken ze rustig wat bij hen past. Vanaf mei worden observaties gedaan en gesprekken gevoerd om te bepalen of een leerling in leerjaar 3 mee gaat doen aan het diplomagerichte traject.

In leerjaar 3 en 4 volgen de leerlingen hun praktijkvakken in de reguliere klassen van Praktiq. Ze zitten verspreid over verschillende klassen en kunnen elk profiel kiezen dat de school aanbiedt. Voor de theorie nemen ze deel aan staatsexamens via OdyZee. Samen vormen die examens een volledig diploma.

Samenwerking en ondersteuning

De mentoren van OdyZee zijn 12 uur per week aanwezig op Praktiq om leerlingen én docenten te ondersteunen. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van de leerlingen. Het vraagt flink wat organisatietalent om alle roosters en begeleiding goed af te stemmen. Gelukkig gaat de samenwerking met de docenten en begeleiders van Praktiq steeds beter, er zijn korte lijntjes en er is goed en intensief contact.

Wat leren leerlingen?

Leerlingen komen terecht in een gewone klas – een mooie kans om te oefenen met schoolse en sociale vaardigheden. Ze leren zichzelf beter kennen, moeten zich soms aanpassen aan de situatie en dat gaat natuurlijk met vallen en opstaan. Gelukkig is er altijd ‘het veilige honk’ van hun mentorklas op OdyZee. De leerlingen doen en denken actief mee in hun eigen leerproces.

Onderwijs in verbinding

Routes

Voor sommige leerlingen is het (nog) niet haalbaar om mee te doen aan de praktijklessen. Zij volgen alleen de theorielessen bij OdyZee en starten daarnaast met een stage om praktijkervaring op te doen. Deze leerlingen werken toe naar certificaten voor de theorievakken en bereiden zich voor op een overstap naar mbo niveau 1. Het is belangrijk om vooraf het perspectief van de leerling te bespreken en de verschillende mogelijkheden uit te leggen. Er is altijd een pad dat past en ieder pad is goed.

Hoe ziet de schoolweek eruit?

Leerlingen volgen de theorielessen op de locatie OdyZee Goes en de praktijklessen op de locatie Praktiq. Beide schoollocaties zijn gevestigd aan de Bergweg, de leerlingen kunnen heen en weer lopen. Iedere leerling heeft zijn eigen rooster, afhankelijk van het gekozen profiel. Het kunnen volgen van de theorie op locatie OdyZee geeft de leerlingen een rustpunt in een volle schoolweek waarin veel schakelmomenten gevraagd worden. De theorielessen worden gegeven door de eigen mentor en in een kleine setting.

Wat vinden leerlingen

Leerlingen zijn enthousiast over de kansen die ze krijgen. Ze merken dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten – dat geeft een boost! Tegelijkertijd geven ze aan dat het soms een beetje dubbel voelt: ze doen mee met de lessen op Praktiq maar horen er toch niet helemaal echt bij. Ze zijn officieel leerling van OdyZee, waardoor ze bijvoorbeeld niet mee kunnen op schoolreis of niet op de schoolfoto staan. Dat signaal nemen we serieus en we kijken wat we daaraan kunnen doen. Zo blijven we ontwikkelen.

Van praktijk naar beleid

Toen we begonnen, waren er nog geen vaste afspraken. Elk schooljaar keken we wie het traject aan zou kunnen. Daarna hebben we geprobeerd om standaard alle leerlingen mee te laten doen, maar dat werkte niet voor iedereen. Inmiddels hebben we observatie- en competentielijsten ontwikkeld en is het beleid helder. Het beleid is geschreven door een projectgroep met mensen van beide scholen die weten wat er speelt in de school. Dat zorgt voor duidelijkheid en maakt het traject minder afhankelijk van wie er op dat moment betrokken is.

Toekomstplannen

We blijven ontwikkelen. Odyzee houdt regie in het proces, en dat geeft leerlingen vertrouwen: er is altijd iemand die met je meedenkt. We blijven luisteren naar leerlingen, ouders en collega’s en zoeken samen naar manieren om het traject nog inclusiever en sterker te maken.

Inclusief onderwijs is geen eindpunt maar een gezamenlijke reis. En we zijn nog lang niet klaar.

OdyZee, een zee aan mogelijkheden